Dank je Sinterklaasje …


     

Komende Events

Dank je Sinterklaasje …

Sinterklaas was weer in het land, en dat betekende naast veel cadeautjes ook veel snoepgoed. Bob, het 4-jarige teckeltje van een familie was sinds vanmiddag niet helemaal lekker. Het begon met wat braken en diarreeklachten, en hij had een paar keer in huis geplast. Nu viel echter op dat hij wat onrustig werd en begon te trillen.

De familie wilde net de zak met cadeautjes op de stoep zetten, maar vond Bob nu toch echt vreemd gedrag vertonen. Toch eerst een telefoontje naar de dienstdoende dierenarts! Bob kon gelijk komen. In de auto kreeg het teckeltje een soort epileptische aanval en het werd er niet echt beter op. Aangekomen in de kliniek, stelde de dierenarts eerst snel een aantal vragen voor ze Bob ging onderzoeken. Hoelang bestaan de klachten? Is er een snelle verslechtering? Heeft Bob misschien iets verkeerds gegeten? Bij meneer ging een lichtje branden.

Een telefoontje naar het thuisfront leerde dat Bob de schaal met stukken chocoladeletters had gevonden en die waarschijnlijk in het begin van de middag had verorberd. Een snelle rekensom, waarbij de soort chocolade van belang is en de hoeveelheid die Bob binnen had gekregen gaf als resultaat dat de hond een ernstige chocolade vergiftiging had opgelopen! Bob trilde nog steeds en ook zijn hartslag was sterk verhoogd. Om te voorkomen dat Bob weer een epileptische aanval zou krijgen diende de dierenarts snel valium toe via het infuus, dat het hondje ondertussen al in zijn pootje had gekregen. Hierdoor werd de onrust een stuk minder.

De dierenarts luisterde aandachtig naar het hart van de hond. Gelukkig was er geen sprake van een levensbedreigende hartstoornis. Bob werd opgenomen in de kliniek en kreeg de komende dagen norit toegediend om te voorkomen dat de chocolade die zich in de darmen bevond voor nog meer ellende zou zorgen. De familie had hun lesje geleerd. Chocolade is erg giftig voor onze huisdieren. Dat komt door het stofje theobromine. Pure chocolade is het gevaarlijkst. Voor een hondje van 10 kg geeft een reepje puur al een ernstige vergiftiging, een reepje van 60 gram kan dodelijk zijn (door het krijgen van hartritmestoornissen en uiteindelijk een ademstilstand). Melkchocolade is 10x minder giftig, witte chocolade is nagenoeg ongevaarlijk. Binnen enkele uren na de inname van de chocolade kunnen we proberen de hond te laten braken (injectie bij de dierenarts). Daarna is het verstandig om de hond enkele dagen norit te geven.


De familie had zich Sinterklaasavond anders voorgesteld en Bob, die voelde zich de volgende ochtend al een stuk beter, maar had voor altijd zijn buik vol van chocolade!

Arianne Westeneng (dierenarts)
Lingehoeve Diergeneeskunde

lijn

Advertenties